National
Museveni wins law suit in London court
Publish Date: Nov 21, 2011
newvision
  • mail
  • img

By Hillary Nsambu                       
 
The British Court of Justice has ordered a London-based Ugandan journalist, Dr. Jesse Mashate, to stop making false claims against President Yoweri Kaguta Museveni.
 
“Be an extended civil restraint order imposed on the claimant stopping him from applying for making any claims or applying for any orders against the defendant without the permission of the judge, and without notice,” the order read.
 
The court was dismissing a case in which Mashate had obtained a default judgment with orders compelling President Museveni to pay £57m (about sh232.6b) including accumulated interest from 2010 as compensation to him (Mashate) for loss of business. The court also refused Mashate permission to appeal against its orders.
 
In the November 4 ruling, Justice Seymour, QC, also rejected Mashate’s request to appeal against his judgment. The team defending President Museveni included Kampala-based lawyers Dr. Charles Kallu-Kalumiya, Peter Kabatsi  and Joseph Matsiko, all of Kampala Associated Advocates.
 
The judge also ordered Mashate not to sell Ugandan properties in London.
 
Mashate had dragged the President to the British court in London, initially, in his personal capacity as Museveni, claiming that he had breached a gentleman’s agreement   “evidenced in writing” to compensate him for his newspaper, The Weekend Digest, which the Ministry of Information and National Guidance had closed down in 1986.  
 
However, according to the court record, which the New Vision saw, Mashate, later sued Museveni as the President of Uganda, while at some stage he also involved the Government of Uganda.    
 
The court also ordered Mashate to pay £90,000 as costs of the case, with a breakdown of £50,000 to Museveni and £40,000 to Uganda Property Holdings (UPH) Limited, a company controlling the Uganda Government properties in the United Kingdom and elsewhere abroad.   
 
Earlier, the court had heard that in 1986, the Government closed Mashate’s news bulletin, The Weekend Digest, published in Kampala. 
 
It was also alleged that while attending the 1997 CHOGM business meeting in London, Museveni met Mashate and  allegedly promised to pay him (Mashate) $10m (£6.8m) as compensation for the banned  publication.
 
When Mashate realised the payment was not forthcoming, he sued the President in his personal capacity as Museveni and during all the proceedings, Museveni did not appear in court. Mashate applied and obtained a default judgment against Museveni.

The statements, comments, or opinions expressed through the use of New Vision Online are those of their respective authors, who are solely responsible for them, and do not necessarily represent the views held by the staff and management of New Vision Online.

New Vision Online reserves the right to moderate, publish or delete a post without warning or consultation with the author.Find out why we moderate comments. For any questions please contact digital@newvision.co.ug

  • mail
  • img
blog comments powered by Disqus
Also In This Section
WHO eyes mass Ebola vaccines by mid-2015
Hundreds of thousands of Ebola vaccine doses could be rolled out to west Africa by the middle of 2015, the World Health Organization said Friday, after new cases of the virus were reported in New York and Mali....
KCCA demolishes structures in Wandegeya
Kampala Capital City Authority (KCCA) has demolished several illegal structures in Wandegeya in an operation which lasted for close to five hours....
Army chief urges youth on hard work
The Chief of Defence Forces, Gen. Katumba Wamala, has cautioned the youth against impatience urging them to devote their energies to productive activities. He said most youth spend time watching movies which have given them an illusion of a rather glamorous life...
Rakai launches campaign against teenage pregnancies
Rakai district has partnered with local charities to end child marriages. This follows reports of an increase in the rate of school dropout among girls.According to the Abubeker Lutaya, the Rakai district schools’ inspector, child marriages have contributed to girl child school dropout...
US Embassy empowers Kampala youth
Sports betting and gambling are fast becoming a serious challenge to youth employment in Kampala City since majority of losers in betting resort to crime including robbing and hitting people with iron bars....
‘Jamwa did not cause any financial loss to NSSF’
City lawyer Fred Mpanga has asked the Court of Appeal to acquit former NSSF managing director David Chandi Jamwa of abuse of office and causing financial loss....
Should diplomatic passports issued to ex-govt workers be with drawn?
Yes
No
Can't Say
follow us
subscribe to our news letter